Veľký konštruktér príbehov inšpirovaných históriou Balkánu
a Ázie sa v tomto dielku držal svojho zaužívaného receptu.
Historické príbehy vstupujúce do prítomnosti zmiešané s dávkou tajomna,
dvoma dávkami mystiky, veľkou časťou autorovho rozprávačského majstrovstva
a ku tomu veľký strek fantázie.
Román pozostáva z piatich dielov, ktoré na seba
nadväzujú a sú prepojené osobou autora-rozprávača, akýmsi druhým ja vo
svojom astrálnom tele. Dopĺňa ho už od prvej časti jeho posledná manželka
archeologička Elisabeth Imola Swiftová ako jeho partnerka v realite.
V tejto časti sa uvádza na scénu existencia čarovného
prsteňa z kameňa meniaceho farbu v závislosti od intenzity bioenergie
osoby, ktorá si ho nastokla na prst.
Ďalšou zložkou Pavičovho elixíru je
čarovná báseň vpísaná do dna porcelánových váz, ktorú predáva jedna z postáv za dvetisíc eur jeden verš. Pôvab
a účinok týchto veršov závisí od ich zvukomalebnosti. Pri recitovní verša
vyvolávajú pri orálnom sexe ženský orgazmus. Varianta pre ženy sa volá Cybelin
úsmev. Meno prastarej ázijskej bohyne plodnosti naznačuje, čo by to mal asi byť
za účinok. Tretí tajomný element
mystického koktejlu je svätená voda z Bohorodičkinho prameňa v meste
Efez v Turecku.
Prsteň, svätená voda a verše majú byť nástroje na
spoznanie „druhého tela“, napríklad
i toho Ježišovho. Druhým telom sa
myslí silové pole človeka alebo zastarane, astrálne telo.
Román je rozdelený na päť dielov, čo nekorešponduje
s tvrdením v texte prebalu knihy, v ktorom sa tvrdí, že je
rozdelená na tri samostatné časti.
Jednotlivé postavy pátrajú či už v minulosti alebo
prítomnosti po troch elementoch, ktoré vyvolávajú mystické astrálne telo. Keby príbeh nenapísal Milorad Pavič, možno by som dielo
nevnímala ako súčasť krásnej literatúry. Má totiž všetky atribúty novodobého
thrilleru na spôsob Da Vinciho kódu. Druhé telo je však spísané s ambíciou
zaoberať sa filozofickou stránkou a mysticizmus spolu s čarovaním sú
len pomocné nástroje ako sa dostať k cieľovému poslaniu románu.
Pavič pozbieral všetky spisovateľské triky aby čitateľa
doviedol k tomu dôležitému: duchovnému odkazu Ježišovho príbehu
a k presvedčeniu, že existuje druhý svet a v ňom duše. Eminentný záujem autora sa na konci vyjavuje
ako spoznanie a viera vo virtuálny – duchovný svet – dominujúci nad tým
reálnym, ku čomu ho privádza aj príbeh zmŕtvychvstania a nanebovstúpenia.
Koniec románu prináša rozuzlenie a vysvetlenie ako je
to s tajnými veršami na dne nádob, načo je Bohorodičkin prameň a ako
zafunguje nakoniec bioenergeticky vodivý kameň prsteňa.
Druhé telo je literatúra, ktorá nenudí, napriek tomu si
uchováva všetky hodnoty skutočnej krásnej literatúry, obsahuje veľa zriedkavo zmieňovaných
historických faktov a možno povedať, že autor si dal záležať , aby
vytvoril hodnotný elixír umenia a histórie.
čokomilka
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára